dijous, 11 d’octubre del 2012

Com hem passat de ser consumidor a ser PROSUMER.


Actualment ja no som només consumidors passius, ara som individus que pertanyem a una comunitat interactiva en la qual podem expressar els nostres gustos i les nostres opinions així com les nostres experiències, i d'aquesta manera influïm en la presa de decisions d'una companyia. D'això se'n diu Web 2.0, i nosaltres passem de ser simples consumidors a ser prosumers (consumidors i productors).
Des de sempre els clients han estat una part molt important dins de la companyia, ja que existeixen gràcies a ells. Però ara més que mai s'han de cuidar i escoltar totes les seves necessitats, ja que ara entren a formar part de l'empresa. Ells, a partir de les Web 2.0, donaran una reputació online gratuïta a l'empresa. 




En el Cas United vam veure clarament, com Dave Carroll, un client insatisfet pel servei de la companyia United Airline, a través de la xarxa va donar a conèixer el seu cas i va arribar arreu del món. Milions de persones van saber aquesta companyia no tenia cura de l'equipatge dels seus clients, això va afectar greument a la seva reputació i va presentar ràpidament pèrdues. Al veure la ràpida difusió, l'empresa va voler resoldre el problema però ja era massa tard, tot va molt ràpid en aquest món digital. 

Aprofitant el poder dels prosumers, també hi ha casos en que són els propis usuaris els que generen les noves propostes publicitàries. Això és perquè el client, que és actiu i participatiu, dóna un valor afegit al producte o server, i aquest valor afegit és la seva pròpia opinió. 

Trobem el Cas Anuncia Benidorm, on els turistes i amants de Benidorm es van convertir en els prosumers del mateix; ells s'encarregaven de recomanar aquest lloc de vacances.
Aquesta campanya viral es va desenvolupar per Grupo Skala. Es tractava de fer entrevistes als propis turistes amb la intenció de que recomanessin aquest lloc per passar unes extraordinàries vacances. En el web www.anunciabenidorm.com trobem una comunitat interactiva on estan publicats els vídeos, fotos i comentaris. Amb aquesta campanya el prosumer a canvi podia obtenir premis per promocionar Benidorm. Veiem com el propi usuari es converteix en el productor i consumidor, en aquest cas no només d'un producte o servei sinó d'un paradís de vacances. 

 Video promocional de Benidorm, per Grupo Skala



En definitiva, el consumidor habitual deixa a un costat la seva simple funció d'adquirir un producte o servei, per formar part del procés de creació i millora d'aquest, aportant la seva pròpia opinió.
Però també s'ha de dir que Internet et dóna el poder d’expressar-te lliurament, i això també comporta comentaris en contra de les companyies (com hem vist en el Cas United), i per tant, s'ha de tenir controlat tot el que és diu de l'empresa a la xarxa. Moltes empreses per aquest motiu han recorregut a la compra/venta d'opinions falses sobre la seva companyia; feta la llei, feta la trampa. 

















1 comentari:

  1. I a la compra/venda de followers.

    Val a dir que a internet tot s'acaba descobrint i que per voler fer les coses de manera fraudulenta, es pot revertir en la seva contra.

    ResponElimina