Actualment ja no som només consumidors
passius, ara som individus que pertanyem a una comunitat interactiva en la qual
podem expressar els nostres gustos i les nostres opinions així com les nostres experiències,
i d'aquesta manera influïm en la presa de decisions d'una companyia. D'això
se'n diu Web 2.0, i nosaltres passem de ser simples consumidors a ser prosumers
(consumidors i productors).
Des de sempre els clients han estat una part molt important dins de la
companyia, ja que existeixen gràcies a ells. Però ara més que mai s'han de
cuidar i escoltar totes les seves necessitats, ja que ara entren a formar part
de l'empresa. Ells, a partir de les Web 2.0, donaran una reputació online gratuïta
a l'empresa.
En el Cas United vam veure clarament, com Dave Carroll, un client
insatisfet pel servei de la companyia United Airline, a través de la xarxa va
donar a conèixer el seu cas i va arribar arreu del món. Milions de persones van
saber aquesta companyia no tenia cura de l'equipatge dels seus clients, això va
afectar greument a la seva reputació i va presentar ràpidament pèrdues. Al
veure la ràpida difusió, l'empresa va voler resoldre el problema però ja era
massa tard, tot va molt ràpid en aquest món digital.
Aprofitant el poder dels prosumers, també hi ha casos en que són els propis
usuaris els que generen les noves propostes publicitàries. Això és perquè el
client, que és actiu i participatiu, dóna un valor afegit al producte o server,
i aquest valor afegit és la seva pròpia opinió.
Trobem el Cas Anuncia Benidorm, on els turistes i amants de Benidorm es van
convertir en els prosumers del mateix; ells s'encarregaven de recomanar aquest
lloc de vacances.
Aquesta campanya viral es va desenvolupar per Grupo Skala. Es tractava de fer
entrevistes als propis turistes amb la intenció de que recomanessin aquest lloc
per passar unes extraordinàries vacances. En el web www.anunciabenidorm.com
trobem una comunitat interactiva on estan publicats els vídeos, fotos i comentaris.
Amb aquesta campanya el prosumer a canvi podia obtenir premis per promocionar
Benidorm. Veiem com el propi usuari es converteix en el productor i consumidor,
en aquest cas no només d'un producte o servei sinó d'un paradís de
vacances.
Video promocional de Benidorm, per Grupo Skala
En definitiva, el consumidor habitual deixa a un costat la seva simple
funció d'adquirir un producte o servei, per formar part del procés de creació i
millora d'aquest, aportant la seva pròpia opinió.
Però també s'ha de dir que Internet et dóna el poder d’expressar-te
lliurament, i això també comporta comentaris en contra de les companyies (com
hem vist en el Cas United), i per tant, s'ha de tenir controlat tot el que és
diu de l'empresa a la xarxa. Moltes empreses per aquest motiu han recorregut a
la compra/venta d'opinions falses sobre la seva companyia; feta la llei, feta
la trampa.
I a la compra/venda de followers.
ResponEliminaVal a dir que a internet tot s'acaba descobrint i que per voler fer les coses de manera fraudulenta, es pot revertir en la seva contra.