divendres, 12 d’octubre del 2012

El nou prosumer del segle XXI


La web 2.0 ha canviat la nostra forma de comunicar-nos, d’actuar i de relacionar-nos amb els demés. Actualment, ja no existeix el simple consumidor, ara s’ha convertit en un prosumer – consumidor i productor-. El prosumer, es un consumidor influent, capaç d’influir en una marca donant la seva opinió a la xarxa. Aquests prosumers, poden ser milions de participants de les web 2.0, ja que cada vegada hi ha més persones involucrades que fabriquen informació a la xarxa i a la vegada són consumidors d’ ella, creant un gran ventall d’informació i una matriu d’opinions.

El Cas United, és un clar exemple de la força que pot tenir un simple usuari d’Internet davant una gran Companyia Internacional. Dave Carroll, va voler expressar el seu inconformisme amb la companyia United Airlines penjant a la xarxa un vídeo on explicava el seu cas, posant-l’ho a l’abast de tothom. El cantant va aconseguir que milions d’usuaris d’arreu del món veiessin el vídeo. L’èxit del vídeo va ser immens, creant una imatge negativa de la companyia i provocant uns grans danys a l’empresa. La companyia després de veure l’ impacte de vídeo va demanar disculpes a Dave pels danys causats.





El Cas Cuatro, també es un altre exemple que ens mostra una vegades més, el poder d’aquests prosumers. Manolo Lama estava realitzant una connexió en directe durant els informatius quan, el final de la seva intervenció ‘’va humiliar a un indígena’’ segons la multitud de critiques que es van crear a la xarxa. El video penjat en el youtube va ser visualitzat per milions d’usuaris, el qual va tenir moltes critiques, creant una mala reputació del periodista i la cadena. Finalment la cadena Cuatro i Manolo Lama van demanar disculpes a totes les persones que s’haguessin  pogut sentir incomodes, i es van reafirmar amb el compromís i el respecte a la dignitat de les persones independentment de la seva condició. Cuatro va assumir  les critiques i va agrair l’alt nivell d’exigència d’alguns espectadors.




*Vídeo on Manolo Lama demana disculpes.

Un Cas Tulipán, també va tenir una mala repercussió a causa d’un prosumer. Aquesta marca va ser denunciada a la xarxa per una bloguera, Maria Lunarillos, per haver utilitzat a la seva web ‘’Meriendas Tulipan’’ una de les seves receptes. A més, l’empresa li va afegir un ingredient que la recepta original no portava, Margarina Tulipán. Fins hi tot l’empresa havia publicat la mateixa imatge que la bloguera. Maria Lunarillos va publicar un post el seu blog: http://tartasprovocativas.blogspot.com/ explicant el cas. La noticia es va difondre per tots els blogs i xarxes socials. Els usuaris demanaven explicacions a la marca, i l’empresa va demanar disculpa davant dels fets.


Actualment ja no som simples consumidors, hem passat a ser molt més exigents,  deixant enrere l’actitud passiva i, ara tenim el poder d’expressar els nostres gustos i opinions del que consumim, influint a la presa de decisions de les companyies. Aquests nous prosumers  estan donant diàriament una reputació digital gratuïta a les empreses.


Fonts consultades:



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada