dijous, 25 d’octubre del 2012

Pinterest



Segons l’estudi realitzat per eBizMBA, una important consultora de eBusiness, Pinterest és actualment la 10ª xarxa social més popular dels Estats Units. En aquest estudi s’ha tingut en compte l’eBizMBA Rank, l’estimació de visitants únics al mes, el Compete Rank, el Quantcast Rank i l’Alexa Rank. A continuació podem veure tots els resultats:



Però és que això no és tot. Segons un estudi dut a terme per Shareaholic, Pinterest envia més tràfic de referència que Google+, YouTube i LinkedIn junts! Superant a Twitter com a font de tràfic de referència. 

Pinterest ha entrat amb força al món del social media i té un gran futur per davant. Contra més aviat possible sapiguem com funciona i com treure-li partit, millor.

Així que anem a això. Però el primer és el primer…

Què és Pinterest? 

Pinterest és una pàgina web que compleix la funció de tauló virtual, a través del que pots descobrir, organitzar i compartir imatges i vídeos que per algun motiu t'interessen.

Explicat d'una forma gràfica. Imagina't una gran paret plena de taulons de suro. Cada tauló correspon a una temàtica concreta que li has assignat. En cada tauló has enganxat aquelles imatges (i vídeos), sobre aquesta temàtica, que per alguna raó vols tenir aquí a la vista, ja sigui perquè t'inspiren, et diverteixen, o fins i tot perquè t'instrueixen.

Doncs bé, ara imagina't que tothom pogués veure els teus taulons i les imatges que has enganxat en aquests, que poguessin deixar comentaris, donar-li a “m'agrada” i poguessin portar-se als seus propis taulons aquelles imatges que els interessin.

A més, com no podia faltar, aquestes altres persones poden seguir-te per estar al tant de la teva activitat a Pinterest. Concretament poden seguir un, varis o tots els taulons de la teva pàgina de Pinterest i se'ls notificarà de l'activitat que tingui lloc en el tauló o taulons que segueixen. 

Què és un Pin?

Un pin és una imatge (o vídeo) que s'ha afegit a Pinterest. 


La imatge la pots afegir...
  1. D'una pàgina web utilitzant el botó Pin It, el qual et recomano que t'instal·lis en el teu navegador, doncs et farà el procés de crear pins molt més fàcil.
  2. Pujant-la del teu ordinador. 


Tant si crees el pin des de la xarxa amb el botó Pin It com si ho puges del teu ordinador, pots compartir aquest pin recentment creat tant en Twitter com en Facebook, sempre que tinguis els teus comptes en aquestes xarxes socials integrades en Pinterest.


I ara una cosa important, els pins que afegeixes utilitzant el botó Pin It estan enllaçats amb la pàgina web de la qual procedeix la imatge. 

Què és un Repin?

El repin es produeix quan afegeixes a un dels teus taulons una imatge que has trobat mentre navegaves per Pinterest. 


Quan fas un repin en una imatge (o vídeo), l'usuari que va fer primer el pin en aquesta rep reconeixement per això.

El repin manté el mateix enllaç que el pin original sense importar els repins que rebi. 

Què és un tauló (Board)? 

Els taulons són una col·lecció de pins sobre una mateixa temàtica (que tu mateix li hauràs assignat quan ho vas crear).

En Pinterest, quan creguis un tauló nou, et demanen que li assignis un títol i que li assignis una categoria d'entre les disponibles: arquitectura, art, cotxes i motocicletes, disseny, educació, fitness, menjar i beguda, humor, productes, esports, mascotes, i un llarg etc. Si no saps què categoria assignar al teu tauló sempre pots ficar-ho en la de “uns altres”.

Et donen dues opcions: 
  1. Només tu pots afegir pins al tauló.
  2. Pots permetre que uns altres col·laborin amb tu a l'hora d'afegir-li pins. Per a això, has de seguir almenys un dels taulons de l'usuari que vols afegir com a col·laborador del teu tauló. 


Pots afegir al tauló tants pins com vulguis. Altres persones (pinners) podran seguir un o varis dels teus taulons o tots ells al mateix temps. 

Puc crear un tauló privat? 

No, almenys no a dia d'avui.

Pinterest està pensat com una xarxa social i, per tant, el seu objectiu és que la gent comparteixi continguts i no que els amagui. Malgrat això, és possible que en el futur incloguin l'opció de tenir taulons privats. Això no ha estat confirmat encara pels seus creadors. 

Per a què serveix Pinterest?

En essència Pinterest serveix per 3 coses: descobrir – organitzar – mostrar.

  1. Et permet descobrir imatges i vídeos que et poden interessar d'una forma fàcil i ordenada. És tan simple com buscar una o diverses paraules clau en el quadre de recerca; buscar els pins més recents per categoria; o mirar en el teu feed els pins més recents d'aquells usuaris (pinners) que segueixes. 
  2. Et permet organitzar totes les imatges i vídeos que descobreixis a la xarxa, a Pinterest o que pugis tu mateix a Pinterest, en un mateix lloc i classificat tot per temàtiques (taulons) que tu mateix decideixes. 
  3. Et permet mostrar els teus pins o els repins que fas d'uns altres al món. Altres persones que els agradi el que comparteixes faran repin dels teus continguts, li donaran a “m'agrada”, deixaran un comentari en els teus pins i seguiran tots o algun dels teus taulons. 
Dit això, els usos que permet Pinterest són tan variats com a usuaris (pinners) té. Cadascun pot decidir a què dedica els seus taulons. Les possibilitats són il·limitades. 

Màrqueting amb Pinterest

Sense dubtes Pinterest, a part de ser una eina d'allò més útil per a ús personal, també ho és per a qüestions de màrqueting.

1. Estar en Pinterest significa més visibilitat per a la teva marca.

Elabora uns taulons que siguin d'interès de la teva audiència objectiva i actualitza'ls amb regularitat amb els teus pins i repins.

Si els teus continguts agraden a poc a poc aniràs guanyant seguidors que, amb el temps, ajudaran al fet que els teus pins guanyin visibilitat en Pinterest.

Cada vegada que algú fa un repin d'un pin teu t’apareix aquest en el feed (pinners you follow) dels seguidors d'aquest tauló en el qual es va col·locar. Per això, quants més repins, més visibilitat pel pin i més tràfic de referència cap a la font d'on prové aquest.

Recorda que es poden seguir tots els taulons d'una mateixa persona o seguir un o diversos taulons d'aquesta. Per ser considerat seguidor és suficient amb seguir un tauló de l'altra persona. En aquest cas, només veuràs els pins i repins que publiqui en aquest tauló.

2. Utilitza Pinterest per connectar millor amb la teva audiència i per fer la teva marca més personal i visualment interessant.

Per a un negoci o empresa:
Per exemple, si tens una casa rural, pots compartir a Pinterest imatges del teu logo, d'excursions que heu fet, dels paisatges del lloc, de les estades, del personal que treballa en aquesta, dels plats de menjar que serviu, dels clients passant-ho ben (si et donen el seu consentiment), del menú de la setmana, d'esdeveniments especials que aneu a dur a terme, altres continguts de la xarxa que interessin als teus potencials clients i que encaixin bé amb la teva marca, etc. Tot això ho organitzes per categories en els teus taulons.

Un altre exemple es a un restaurant, on pots crear taulons segons els tipus de plats o begudes. En ells els clients podràn veure els productes abans de demanar-ho, comentar i repinejar amb els seus seguidors.

Per a una marca personal:
Tens dues opcions:

  1. Centrar-te a compartir només continguts sobre aquella temàtica per la qual et vulguis posicionar. Per exemple: disseny web.
  2. Mostrar altres interessos i facetes de la teva persona que puguin ajudar-te a connectar d'una forma més personal amb els teus seguidors.


Si segueixes aquesta segona opció, pots fer que a la filera superior col·loques els taulons dedicats a temàtiques per les quals et vols posicionar i en les fileres inferiors altres de tipus més personal.

3. Utilitza Pinterest per enviar visites a la teva pàgina web. 


Has pogut comprovar al principi d'aquesta entrada que Pinterest s'ha convertit en una de les xarxes socials que més tràfic de referència envia a les pàgines web. Això és així perquè quan algú fa un pin a la xarxa (per exemple, en el teu blog) aquest apareix en Pinterest enllaçant a la font original del contingut.

Per exemple, si jo faig un pin en aquest article de qualsevol de les imatges que aquest conté, apareixerà a Pinterest (en el tauló que ho col·loqui) amb dos enllaços al post, un just sota el nom de l'usuari creador del pin i l'altre inserit en la imatge. Si algú clica en l'enllaç o clica en la imatge se li portarà a la font d'origen del pin, en aquest cas aterrarà a aquest mateix post. 

Com envio visites a la meva pàgina web des de Pinterest?

Les imatges en les quals tu i uns altres facin “pin it” es pugen a Pinterest enllaçant a la font original.

Per això, vas hauràs de jugar amb les imatges que publiques en les teves entrades. Has de fer-les especialment cridaneres i han d'incitar a qui les vegi des de Pinterest a clicar en elles.

Com ho fem? Utilitzant imatges (amb text) que despertin l'interès del visitant per saber més. Afegirem a més una descripció en al pin que inciti al visitant a seguir l'enllaç.

Per exemple, mira com és la imatge d'aquest article. He afegit el text “Què és i com funciona Pinterest?”, precisament perquè qui vegi el pin a Pinterest sàpiga que si clica la imatge trobarà a l'altre costat un contingut que li pot interessar.

Un altre mètode que està donant excel·lents resultats és l'ús d'infografies. El “truc” està a fer una infografia que no es pugui llegir correctament des de Pinterest sinó que per fer-ho no quedi més remei que anar a la pàgina origen en la qual es va publicar.

Aquest últim “truc” és MOLT efectiu si es sap utilitzar. Aquí tens un exemple. Fixa't com només es poden llegir els encapçalaments però no el contingut. En llegir l'encapçalament t'entren ganes de voler saber més i, per a això, “no et queda una altra” que clicar en la imatge i anar al lloc on es va publicar la infografia. En realitat això no és del tot així, doncs si entres en el pin i refresques la pantalla Pinterest amplia la imatge, fent-la aquesta en la majoria de casos apta per a la seva lectura (exemple).

La teva infografia, perquè no es pugui llegir des de Pinterest, ha de tenir més de 2.500 píxels de llarg. Per exemple, una bona grandària de la imatge seria: 600 píxels d'ample x 3.000 de llarg.

Crea tu mateix aquestes infografies sobre una temàtica relacionada amb el teu negoci o be encarrega-les a un dissenyador perquè les faci per tu. Publica-les en el teu blog i des de l'entrada incita a uns altres de paraula i col·locant el botó perquè li donin “pin it”.

No és indispensable tenir seguidors per aconseguir que els teus pins siguin populars en Pinterest. Ara bé, tenir-los et facilitarà molt l'aconseguir-ho, sobretot si crees continguts del seu interès. 

Com puc començar a utilitzar Pinterest?

Anteriorment es necessitava invitació per poder entrar, per ja fa mesos que et pots registrar de manera gratuïta i fins i tot a partir de la teva compte de Facebook o Twitter.

Quins resultats reals puc esperar d'utilitzar Pinterest?

Ara com ara pocs.

Pinterest ha entrat amb força a Estats Units. Ara bé, a Espanya i en la resta de països de parla hispana el seu ús encara és molt limitat. Poques persones ho coneixen i menys són les que ho utilitzen de forma activa.
 

Vol dir això que no haig d'entrar encara?

No. Com ha passat amb totes les xarxes socials, primer es popularitzen als països de parla anglesa, especialment Estats Units, i després el seu ús s'estén a la resta de països.

La tendència és clara: Pinterest va a trepitjar fort a tot el món. Per què esperar? Contra més aviat comencis, abans aconseguiràs un actiu de valor pel màrqueting del teu negoci.

El potencial que té Pinterest com a eina de màrqueting online és gran i prometedor.

1 comentari: