diumenge, 11 de novembre del 2012

Benchmark per "Cafeteria Tentacions"


No cal dir que actualment tenir presencia a xarxes socials dona un avantatge competitiu que les empreses sense presencia no tenen, així ho demostra un estudi realitzat per Social-Buy.com a 1.300 empreses espanyoles. En el nostre cas, el d’una cafeteria local amb venta de llaminadures el podriem catalogar com a generalitzat, ja que si al mòn hi ha diferents tipus d’empresa, el de l’hosteleria local (pimes) és el més útilitzat (només fa falta sortir al carrer per comprobar-ho). En canvi, no podriem dir si es per falta de coneixements en noves tecnologies, per no creure en el poder de les xarxes socials o directament pels dos motius, que en presencia a social media aquest seria dels que menys tenen. Actualment, Tentacions encara no esta obert i per tant la seva presencia a social media es 0, però aquest pot ser un exemple molt vàlid per a totes les petites empreses d’hosteleria.

Basant-nos en els tres elements per realitzar el benchmarking (producte, serveis i procediments), hem trobat Wonkafé, una cafeteria-pastisseria molt semblant a Tentacions, ubicada a Valencia amb presencia a les xarxes socials més importants: Facebook, Twitter, Pinterest, Forsquare i Google+. A més, Wonkafé també utilitza webs de descomptes per oferir promocions com poden ser misdescuentos, Groupon o Ofertity.

L'anàlisi de les 5 preguntes Wonkafe



1. Què fan?


Degut a que la seva web actualmente no esta operativa i ha que els social media research no han trobat mencions per poder calcular la reputació i la influencia, haurem d’explicar-ho nosaltres mateixos. L’únic que hem pogut aconseguir a partir de socialbro, es l’anàlisi del compte de twitter.

Aquest compte, obert el 17 de juliol té 8 seguidors i només 19 twets. Per altre banda a Foursquare tenen 6 fans, 17 check-ins i 2 comentaris. A Pinterest tenen 6 seguidors, que amb els pocs usuaris espanyols que hi han en aquesta xarxa ja es suficient per una pime. A Facebook trobem el gran error de l’empresa, ja que tenen una página d’empresa oberta fa només 4 dies (67 fans i 7 persones parlant sobre Wonkafé) i un perfil personal obert desde el 4 de maig (216 amics). A part de l’error inicial de no obrir directamente una pàgina d’empresa, ara que l’han obert, no han informat als seus amics per tal de que es fagin fans i a sobre, continua publicant a la pàgina personal. Per altre banda, trobem totalment acertat implementar el compte de Pinterest a la seva pàgina de Facebook.

2. On ho fan? 

Wonkafe utilitza xarxes horitzontals com Facebook i Twitter, ja que d’aquesta manera s’apropen a un usuari menys selecte i més ampli. Es pretén captar nous seguidors a Twitter i nous amics a Facebook per tal d’incrementar la seva popularitat. També caldria remarcar una petita importància de Wonkafe a Foursquare, on trobem una petita presència amb 6 fans (ja és algo) i Pinterest, amb un ús extremadament unidireccional ja que és per on penjen fotografies de pastissos, pastissos decorats i fotografies de càtering. Finalment cal remarcar l’ús de webs de promocions com Groupon i Ofertity que és per on també es presenta Wonkafe.

3. Com ho fan?

Aquesta empresa fa servir les xarxes socials de forma unidireccional i informativa, ja que unicament l’utilitzen per penjar fotografies o informar als clients de les proximes idees sobre pastisos o serveis, que és el que es pretén principalment amb Pinterest i també amb Twitter, ja que ho tenen relligat i totes les fotogràfies penjades del Pinterest van directament al Twitter.

Tot i que no ho fan servir del tot podríen utilitzar-les de forma bidireccional ja sigui enquestant als clients per el servei prestat o per les seves preferencies, i així s’aproparien una mica més als gustos dels usuaris i clients.Només hem vist un escàs símptome bidireccional en el perfil que tenen a Facebook, ja que en algun comentari si que intervenen amb els seus amics o clients.

4. Quan ho fan?

Aquesta empresa els espais dels que disposa a les xarxes socials són creats com a conseqüencia de la popularitat d’aquests, en cap moment han optat a utilitzar aquests recursos com a una estratègia per a la seva empresa o per donar-se a conèixer. També diríem que els espais permanents dels que disposen són utilitzats com una petita font de publicitat, ja que no fan servir cap mena d’estratègia.

Amb aixó arribem a la conclusió que els espais utilitzats no són la seva estratègia majoritaria, ja que els utilitzen per la seva popularitat, no per el seu rendiment.

5. Qui ho fa?

Tot i que la web del local no estigui operativa, si que han comprat el hosting i per tant podem saber gràcies a la web “whois.net” i relacionant-ho amb les publicacions de la pàgina a Facebook de Wonkafé, que qui ha creat la presencia tant a les xarxes socials com als altres mitjans digitals es la propietaria del local, que també gestiona els comptes. Un cop analitzada l’empresa i la seva presencia, podem suposar que aquesta persona no té formació de community manager o d’estratègies a social media, però que ha pogut rebre consells o a llegit per internet pel seu compte d’òn ser-hi. Sembla una persona que li dona molta importancia als mitjans digitals i als petits detalls, ja que el mateix logo va ser dissenyat per “Domestika”, una empresa de disseny.

L'anàlisi de les 5 preguntes HSJD





1. Què fan?

En aquets moments, hsjdbcn.es es situa en la posició 1.067.342 de tot el món, segons l’Alexa Rànquing Mundial de trànsit de hsjdbcn.es entre les pàgines més visitades. Té un rang de trànsit relativament bo en la ciutat de Barcelona (#3.674). Els visitants del lloc consulten una mitjana de 18 pàgines úniques per dia. Aquests visitants solen estar prop de 58 segons a cada pàgina i un total de 28 minuts al lloc durant cada visita. Gairebé tots els visitants de hsjdbcn.es provenen d'Espanya, on ha arribat a un rang de trànsit de 20.721.


Durant l’últim més la web de Sant Joan de Déu ha augmentat un 13.47% en les recerques.



Per tal d’analitzar la seva presencia a les xarxes socials, hem utilitzat el social media reseach SocialMention. Primer utilitzant les paraules “Hospital Sant Joan de Déu” i després amb “HSJDBCN”. Així com el tag Sant Joan de Déu només té una passió del 49% a la xarxa, l’Hospital Sant Joan de Déu té una passió del 92%. 


2. On ho fan?

Hi són a Wikipedia, Vimeo, Twitter, Facebook, Youtube, Flickr, Pinterest, Linkedin, SlideShare, Issuu, Wordpress i RSS, però cal dir que no hi són a Tuenti, Google+, Foursquare i Wiki tot hi que les controlen. Per a comunicació utilitzen Facebook, Twitter i Linkedin i per a repositoris totes les altres.

3. Com ho fan?

Orientació a l’usuari: comparteixen continguts propis i aliens amb criteri dirigits als seus usuaris i que fomenten la conversa i el protagonisme d’aquests. Amb les xarxes socials comuniquen notícies de l’HSJD, notícies mèdiques, fan atenció al client, educació al pacient, vendes / fundraising i selecció de personal. En aquest sentit, dediquen un 20% al posicionament de marca, un 10% en l’atenció al client i un 70% en educació al pacient.

4. Quan ho fan?

L’hospital de Sant Joan de Déu utilitza les seves xarxes com a mètode d’ informació i participació bidireccional dels seus pacients, d’aquesta manera es una estratègia de cara als usuaris ja que així es troben connectats directament amb l’hospital i els seus professionals.

Al ser espais per crear suport als pacients, obtenir feedback i incrementar el valor de la marca parlem d’espais permanents creats amb la intenció de poder fer un ús continü i il·limitat.

5. Qui ho fa?

L’encarregada de la Direcció de Innovació i la direcció de planificació i qualitat de l’Hospital Sant Joan de Déu, és Júlia Cutillas d’es d’on es dedica a impulsar l’implicació dels pacients, familiars, profesionals i societat en la sanitat de les dones embaraçades, nens i adolescents mitjançant les xarxes socials i la web Sanitat 2.0. 

La Júlia a treballat anteriorment com a Project Manager, ón s’encarregava de la gestió de projectes i comunitats virtuals, concretament en l’ámbit de l’agricultura, ganadería i la agroalimentació (investigació i gestió). També ha treballat com a Consultora Senior de Comunitats Virtuals, i com a Redactora editant continguts.

Pel que fà a estudis, ha estat Llicenciada en Periodisme Científic, en el Taller experimental de Gestió de Projectes digitals, ha realitzat un Postgrau en Ciéncies de la Salud i un Postgrau en Gestió de Continguts a Internet.

Conclusió

Finalment, podem concloure que a causa dels diferents enfocaments o metodologies que s'han aplicat en els estudis de benchmarking, l'empresa interessada en realitzar un estudi d'aquest tipus, haurà de seleccionar el procés que millor s'acomodi d'acord als seus recursos i necessitats, identificant aquell procediment que millor s'adapti a la companyia o aquell al qual la companyia es pugui adaptar millor, en el nostre cas com a Wonkafé.

Actualment les empreses s'enfronten a mercats globals que els presenten reptes cada vegada més grans. Un dels reptes principals és el de la competitivitat, ja que no només s'enfronten a empreses locals, sinó que la competència es dóna entre empreses de tot el món i com hem dit avanç, actualment tota empresa amb presència a les xarxes socials té avantatge competitiu sobre la resta del seu mateix sector que no en té. Però hem de ser ràpids, ja que cada cop hi hauràn més competidors amb presencia a mitjans socials i deixarà de ser un avantatge. 

L’Hospital de Sant Joan de Déu gràcies a les xarxes i a la seva presència a Internet ha incrementat els seus pacients i ha facilitat la comunicació i connexió amb aquests. A diferència de la nostra empresa competidora L'Hospital de Sant Joan de Déu va pasar a formar part de la xarxa per una necesitat d’estratègia d’ informació i participació bidireccional, Wonkafe en canvi forma part d'aquestes xarxes per una simple raó de publicitat i popularitat de les xarxes, no per necesitat de comunitació. Nosaltres com a cafeteria haurem de seguir l’exemple de Wonkafé intentant no cometre els seus mateixos errors i millorar l’interacció amb els nostres seguidors.

En efecte, un procés de benchmarking no s'acontenta amb situar l'empresa al nivell dels seus competidors imitant, doncs l'empresa perdria el temps intentant arribar a competidors que sempre estarien per davant. Per això Tentacions s’haurà d’obrir permanentment cap el canvi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada