UNITED BREAKS GUITARS
Al març de 2008 el cantant canadenc Dave Carroll va fer un vol amb United en gira amb el seu grup i la seva guitarra valorada en $ 3900 va ser trencada pel servei de càrregues de l'avió.Durant gairebé un any va reclamar perquè la guitarra fos pagada, fins que finalment li van informar que no anava a ser compensat. La seva frustació amb l'atenció rebuda va ser tal que li va informar a l'última persona de United amb la qual va tenir contacte, que escriuria 3 cançons descrivint la situació per la qual havia passat. United Breaks Guitars va ser una d'aquestes canço que va tenir molt d'èxit:
El video de la cançó és penjat a Youtube el 6 de Julio de 2009, el dia 7 és visualitzat i el dia 9 de Julio aconsegueix les 150.000 visites en un dia, generant un tràfic del 8%. A dia d'avui el video ha rebut més d'11.814.000 visites en Youtube. El video va generar multitud de blogs, tweets, fòrums de discussió i presència en revistes i programes de televisió.
La companyia United Airlines va tenir consciència de la importància del video el dia 9 de Julio i va trigar 2 dies a donar una resposta a Dave Carroll al que va oferir una compensació pels danys. Dave va rebutjar l'oferta i va suggerir que els diners anés donat com a donació a l'organització Thelonius Monk Institute of Jazz. United Airlines va haver de fer una declaració a la seva pàgina corporativa, realitzar canvis en el departament d'atenció al client i va utilitzar documentació del cas com a element pedagògic entre els seus treballadors. Els danys provocats van superar àmpliament el valor de la guitarra, 10% del valor de l'acció i 180M $ als accionistes.
Aquest cas és un exemple clar de Marketing Viral.
Què és el Marketing Viral?
Una estratègia de màrqueting viral consisteix bàsicament a aconseguir que els usuaris es transmetin els uns als altres un determinat missatge, notícia, promoció, esdeveniment, etc., obtenint d'aquesta manera un creixement exponencial de l'abast d'est. Màrqueting Viral significa la creació de missatges que inclouen un concepte dins del qual és absorbit per la gent que entra en contacte amb el. I aquest missatges és tan ben acceptat que les persones comencen a transmetre-li-ho uns a uns altres. Qui no ha rebut algun missatge amb una broma, que li ha fet tanta gràcia que ha començat a distribuir-ho entre les seves amistats?
Llavors, la qual cosa ocorre és que molta gent que coneixes veu aquest mateix missatge i si els interessa, al seu entorn ho remetran a altres coneguts seus i així successivament. Però el mitjà de propagació no és solament el correu electrònic, sinó que Internet en si mateix és el mitjà de propagació, ja sigui en llistes de discussió, en llocs Web, en xats, en instant message, en fòrums de discussió , en taulers d'anuncis, etc. Són infinites les eines que poden servir per propagar aquest missatge. Tingues en compte que el màrqueting viral com totes les tècniques que hem estudiat fins al moment, si són utilitzades de forma equivocada o amb mala fe, al final sempre es tornaran contra nosaltres mateixos. Tingues sempre present, la premissa: "El consumidor no és ximple i sap el que vulgues. No intentis enganyar-los ni abusar d'ells".
Però si, en canvi, aconseguim crear un missatge que sigui prou convincent perquè es propagui com un virus i que a més sigui fàcilment relacionat amb la teva marca i t'ajudi a aconseguir els objectius marcats per l'empresa.

Les marques no han d'oblidar mai la gran viralitat d'una opinió negativa d'un usuari, millor dit, d'una recomanació inversa, com m'agrada cridar-ho, ja que, si les recomanacions positives sobre algun producte triguen un temps a difondre's, les negatives es viralitzen molt ràpidament. És una cadena, per cada usuari descontent, podrem tenir a deu més contagiats, i això es produeix pel simple fet que, antropològicament parlant, l'ésser humà tendeix més a expressar una crítica o una opinió negativa sobre el que no està satisfet que a dir que està satisfet amb qualsevol cosa.
És cert que les crítiques negatives tenen un gran impacte en les empreses a través de les xarxes socials, però segons Ignacio Caballero, director técnic de Press Cutting Service afirma en http://www.marketingnews.es/tendencias/noticia/1066510029005/opiniones-favorables-ganan-criticas-redes-sociales.1.html, que els consumidors prefereixen parlar i fer comentaris positius de les empreses. Afirma que els consumidors els agrada explicar les seves bones experiències personals.
ResponEliminaA més a més a vegades a les empreses els convé que parlin d'elles a les xarxes per tal de gernerar conflictes i donar-se a conèixer. Això tembé les pot ajudar per donar a conèixer el seu serveis postventa i la capacitat i qualitat que tenen per a sol·lventar els problemes que puguin sorgir.
Així que el marketing viral també pot ser un aspecte "bo" per a les empreses.
En part el que dius és cert Eric, però lo que comentes del marketing viral en una empresa, per exemple una empresa ja establerta, creus que li interessaria obteneir un marketing viral per negativitat per part de l'empresa, mala gestió o tracta dolent? cert que si et volguessis donar a coneixer es una bona estrategia per fer-ho però d'altra banda ja comences amb un tracta des del meu punt de vista ja dolent, penso que la reputació depenen el sector en que és treballa seria perjudicial pel negoci perderies clients com l'espuma en un dit i fet. per`no obstant això es veritat que es una eina molt potent per fer-ne publicitat, contactes, enllaços, per seguir endavant amb el creixement de qualsevol empresa.
ResponElimina